کد مطلب:182677 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:199

حج مظهر بالندگی
حج و زیارت خانه خدا (كعبه) سفری الهی است، كه در زدودن زنگارها و صیقل دادن روح انسان نقش پایه ای به عهده دارد. حج در سازندگی انسان و توجه وی به خدا تا آن مقدار اهتمام دارد كه انجام آن تمام آلودگی ها را پاك می گرداند. به همین خاطر قرآن بر آن تأكید فراوان دارد و بر انسان مستطیع انجام آن را در عمر، حداقل یك بار واجب می داند، و لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا. [1] .



[ صفحه 76]



انجام مناسك حج و حضور در مشاهد مشرفه و وقوف در مواقف مكرمه، و طواف بر گرد خانه خدا و سعی صفا و مروه و...، مناسكی است كه حج گزار را غبار روبی نموده و زنگارها را از دل وی برمی گیرد. حج روح و جان را شفاف و زلال می سازد. یك مرتبه انجام حج، حج گزار را نورانی و بهشتی می سازد، الحج المبرور لیس له جزاء الا الجنة. [2] انجام مناسك حج گزار را همانند روزی كه از مادر زاییده شده، پاك می گرداند. [3] حج این گونه پاكی فراهم می آورد و حج گزار را بالنده و پویا به عرش برین پرواز می دهد.

البته بر همگان آشكار است كه این نقش مهم را هر گونه حج و یا عمره به عهده ندارد. انجام ظاهری مناسك نمی تواند چنین نقش را ایفا نماید. همانند سایر عبادات، مثل نماز باید از حقیقت و معنویت بهره ور باشد، تا چنین نقشی را ایفا نماید. در غیر این صورت تنها اسكلت خواهد بود كه انتظار تأثیرگذاری آن هم نباید باشد.

بر این اساس ممكن است كسی بارها زحمت سفر زیارت حج و یا عمره را بر خود هموار سازد، لیكن بهره ی معنوی نصیب وی نگردد. سفر وی با سفرهای سیاحتی به غرب و شرق تفاوت نكند. همان گونه كه ممكن است فردی یك بار مشرف به حج شود و بهره ای كه باید بگیرد، نصیب وی گردد. برای آگاهی یافتن از انجام چگونه ی مناسك حج باید از اندیشه و رفتار رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و عترت پاكش الگو گرفت. تا انجام حج و عمره شایسته و سازنده نصیب فرد گردد. و چون موضوع سخن



[ صفحه 77]



بررسی اندیشه و رفتار سید الساجدین علیه السلام است، در این فرصت از رهنمون های حضرت بهره می گیریم. باشد كه خدای سبحان حج و عمره شایسته انسان حق باور را نصیب همگان گرداند.


[1] آل عمران، 97.

[2] مستدرك الوسائل، ج 8، ص 41، باب استحباب التطوع.

[3] همان.